2/19/2021

Értékelés: Stephen King - Halálsoron



Tíz évvel azután, hogy Stephen King megírta szerintem az egyik legrosszabb könyvét, az Állattemetőt, megalkotta ezt a csodát, az egyik legjobb művét, ha nem a legjobbat. Nem sokat olvastam eddig tőle, de ezt a könyvet nehéz lenne túlszárnyalni.
A történések, a hasonlatok, a szimbólumok, az ismétlődések, a poénok, és a drámai jelenetek tökéletesek. A fent említett könyv olvasása után elképzelhetetlennek tartottam volna ezt a magas színvonalat, ha nem láttam volna már a filmet.
Nem hittem, hogy Frank Darabont ilyen hűen adta át King regényét.
A történet döcögösségét egyedül csak az írás folytatásos formátuma adta. Néhol érezni lehetett, hogy egy-egy részlet azért lett egy korábbi időpontra helyezve, mert talán az előzőleg már megjelent részben az még nem volt kitalálva és kitisztázva. Már-már kezdett zavaró lenni, de olyan bravúrosan és profin lett mind megoldva, hogy inkább emelte a színvonalat. Darabont aztán összerántotta a jeleneteket, és megtűzdelve néhány ikonikus jelenettel, sokkal kompaktabbá tette.
A sok-sok szívszorító jelenet, a megannyi mondanivaló, a fontos emberi értékek, a tehetetlenség érzése újra és újra, társadalmunk előítéleteinek és megrögzött gondolkodásmódjának számos árulkodó jele, az istent játszó ember szembenállása a tehetetlen ítéletvégrehajtó kiszolgáltatottságával, mind-mind olyan témák, amik már önmagukban a legjobbak közé sorolnák ezt a könyvet, így együtt viszont megkerülhetetlenné tették.
Egyedül Dolan figurája nem tetszett. Azt hiszem, ő a filmből ki is maradt; ott az öreg Paulnak nagyon kedves ápolója volt. Az ő karaktere, és főleg a végén tettenérthető túlírás miatt majdnem egy fél pontot le is vontam, de aztán észbekaptam. Ilyen tökéletesség után ez már szinte semmiség.
Sőt! Aztán rájöttem, hogy csupán az zavar, hogy King egy kicsit melodramatikusabb Pault teremtett, mint Darabont. A filmben Paul egyszerűen csak leszögezi, hogy az amit tett, még ha kötelessége is volt, bűn, és bűnhődni fog érte. King továbbmegy, nála Paul büntetése a hosszú élet mellett az, hogy neki ezzel együtt még több veszteséget, szenvedést és igazságtalanságot kell átélnie. Hogy aztán hamarabb kívánja a halált, mint ahogy az eljön érte.
Nagyon ajánlom mindenkinek, aki még nem olvasta, nekem is a kedvenceim közé került. A film viszont, ha kicsivel is, de még mindig erősebb érzelmeket vált ki belőlem, az számomra még a könyvnél is tökéletesebb.

Totti

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ne tartsd magadban, de kérlek ésszel kommentelj! A nem ide illő tartalmak minden esetben törölve lesznek!