2/17/2022

Versgyár a zsebben - Lackfi János: Dupla medve

   Amikor a Poket útjára indult, kedvtelve vetettem bele magam a kötetek gyűjtésébe. Igényes kiadásoknak tartottam őket, melyek között mindig találtam legalább egy olyan könyvet, amit el is szerettem volna olvasni. Kezdeti lelkesedésem idővel alábbhagyott, a megjelenő címek nem dobogtatták meg a szívem, illetve az sem tetszett, hogy átváltottak környezetbarát borításra, ami sajnos a minőség rovására ment. Szerencsére megszavaztatták az olvasókkal, hogy milyen legyen a Poket, visszatért a műbőr kötés, én pedig újra találkoztam olyan művekkel, amiket szívesen a könyvtáram részének tudok. Így került hozzám a Dupla medve is. 

Lackfi János: Dupla medve
POKET Publishing, 2021, 214 oldal, puhatáblás (saját kép)
 

  Lackfi kapcsán első maradandó élményem a Milyenek a magyarok? című könyve, melyet részletekben olvastam. Már akkor megtetszett sajátos stílusa, de valahogy nem ragadt meg a látókörömben. Később az általa készített mémek újra felhívták rá a figyelmemet (Facebook-on a #lackfimem alatt megtaláljátok az összeset, szerintem zseniálisak.). Innentől kezdve igyekeztem a munkásságát figyelemmel kísérni, legtöbbször az interneten akadtam erre különböző formákban. Legutóbb a Postának készített, Kézzel írott levelek videókban győződhettem meg újra arról, hogy egy zseni. Amikor Öcsém meglepett a kötettel, tudtam, kellemes perceket-órákat fog okozni az olvasása.

  Szerintem a mostani borítók passzolnak a legjobban a Poket könyveihez, a műbőr mellé ezek a színkombinációk igazán ütősek, nem lehet őket nem észrevenni. Mintha ismét strapabíró lenne, bátran lehet forgatni és a könyvjelző sem hullik ki belőle 2-3 használat után. A betűtípussal és annak méretével számomra nem volt probléma, szemüveggel, illetve nélküle is remekül tudtam olvasni. Apropó betűtípus: valószínűleg páran emlékeztek rá, hogy a régebbi könyvekben mindig fel volt tüntetve, melyikkel dolgoztak az adott kiadásnál. Hiányolom, hogy manapság ez már nem kerül bele a könyvekbe.

  Lovasi András a kötet nagykövete, akit szintén kedvelek, pedig a családnak van egy nem túlzottan kellemes története vele kapcsolatban. (Ezt egyszer talán leírom.) Az ő előszava után a szerző is intéz pár szót az olvasóhoz, hogy ráhangolódhasson a kezében tartott műre. Nincs túlbonyolítva a kötet felépítése, először megismerkedhetünk a témával, majd Lackfi írja le, miért éppen azt a formát választotta, amit, végezetül következik maga a vers. Szerencsére a témák nem egy-egy szóból adódnak, van köztük ami egy kedves történetből vagy éppenséggel egy gondolatmenetből indul ki. Hangulatilag elég vegyes alkotások születtek, a megmosolyogtatóson át a majdnem sírósig mindenki találhat kedvének megfelelőt. A versek minősége stabil, talán kettőnél éreztem azt, hogy nem feltétlenül sikerült. Különleges plusz, hogy a kötet illusztrációt Lackfi lánya, Johanna készítette. Kedvenceim: Szent László Kórház rap, Zombik, Röppen a spangli, A nagy koleszdal, A legyőzött gravitáció.

  Egy kicsit a szerzőről:

(Forrás: Wikipedia)

"1971-ben születtem Budapesten. Író, költő, műfordító, szerkesztő vagyok. Harmincnál több könyvet írtam, felét felnőtteknek, felét gyerekeknek, harmincegynéhányat pedig lefordítottam franciából. Megzenésített verseimből négy CD-nyi került kiadásra, Lovasi András, Malek Andrea, Herczku Ágnes és mások előadásában. Tizenhét évig tanítottam a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. 1999-től a Nagyvilág világirodalmi folyóirat szerkesztőjeként tevékenykedem. 2003-tól 2011-ig a Műfordítók Egyesülete elnökségi tagja voltam. Humoros identitásesszé-kötetem, a 2012-es Milyenek a magyarok? huszonötezer példányban fogyott el, folytatása, a 2013-ban publikált Milyenek MÉG a magyarok? tízezer példánynál tart. 2014-ben látott napvilágot a novellákat tartalmazó Három a magyar igazság. Megtisztelő, hogy elnyertem többek közt a József Attila- és a Prima Primissima-díjat. Zsámbékon élek feleségemmel és öt gyermekemmel." (Forrás: Lackfi János weboldala)

  Egy szó mint száz, én csak ajánlani tudom a kötetet, még olyan embereknek is, akik csak ritkán olvasnak lírát. Beszerzése kifejezetten ajánlott, 5/5, csillagozva!

BenGa 

Ha tetszik a blog, akkor ne felejts el követni minket Bloggeren keresztül, hogy sose maradj le a legfrissebb tartalmakról! A közösségi felületek közül az Instagramon, a Molyon, illetve a Facebook-on vagyunk jelen. :) Amennyiben úgy gondolod, támogathatod is az oldalt, erről itt informálódhatsz. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ne tartsd magadban, de kérlek ésszel kommentelj! A nem ide illő tartalmak minden esetben törölve lesznek!