Bár azóta sokat formálódott az ízlésem, változtak a prioritások - főleg keményebb és progresszív zenéket részesítek előnyben -, de évente egy-két alkalommal előbújik belőlem a “Kopaszkutya, csókolj meg! Kopaszkutya, harapj meg!” sorokat üvöltő, látszólag ártalmatlan, koraérett, kezdő rockrajongó. A mozifilm minden egyes képkockája élénken él bennem, azonban a zenei anyagról alkotott kép - köszönhetően a GrundRecordsnak, akik CD-n és LP-n is újból megjelentetették, kívül-belül alapos ráncfelvarrás után persze - egyértelműen változott. Egyrészt markánsabb lett, másrészt bizonyítást nyert, hogy több mint négy évtized elteltével is ugyanúgy helye van a hazai könnyűzene történetében, sőt.
Fiktív zenekar(ok) valódi rockslágerekkel - röviden talán így lehetne összefoglalni a már saját korában ikonikussá vált Kopaszkutya című filmet, hiszen az úgynevezett original soundtracket csonkítatlan egészében nem engedte kiadni a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat. Ez legalább annyira abszurd tény, mint a P. Mobil első nagylemezének (az 1978-as klasszikus anyagra gondolok) ellehetetlenítése, noha Hobóék félig-meddig érthetően “kihúzták a gyufát” például a Tobacco Road feldolgozásának “A nyomor szült, az út nevelt / Anyám halott rég, apám vedelt” soraival és a Torta egészével, kezdve az Aczél György 60. születésnapjára Jancsó Miklós és Hernádi Gyula által küldött édesség legendájától Rákosi elvtárs emlegetéséig. Ez mondjuk érthető, viszont szót emelni a Száll a kakukk fészkére című, nálunk is jelentős példányszámban elkelt regényből táplálkozó A király (egyik kedvenc P. Mobil-dalom) ellen? Nevetséges, én pedig itt be is fejezem a lamentálást, lezárom a kitérőt (a dalokat illető konkrét tényekre és körülményekre úgyis visszatérünk még), hiszen az írás tárgya maga a Colorado és Kopasz Kutya zenekarokról szóló film, s annak zenéje.
Persze ezek a bandák csak Kardos István
forgatókönyvíró és Szomjas képzeletében léteztek. Előbbi csapat kezdetben
népszerű rockslágerek magyar nyelvű átirataival turnézik, a lepukkant
művházakban azonban senki nem értékeli egyébként kifejezetten autentikus
előadásmódjukat. Mondhatnánk: a kutya sem kíváncsi rájuk, Béla (a
filmben Schuster Lóránt alakítja), a menedzser pedig ráérez arra, hogy ez így
nem mehet tovább. Új küldetésükként olyan dalokat kell írni, amik a külvárosok
népét is megszólítják, azaz “le kell menni kutyába.” Mivel a stílusváltás
többeknek nincs ínyére, kilépéssel fenyegetőznek, de a Főnök nem esik kétségbe
és egy valódi kopasz kutya beszerzése után a lakótelepek Mick Jaggere mellé
szerződteti a legfeketébb fehér hangot, Bill kapitányt - egyenesen Kőbányáról,
újrafazonírozás végrehajtva. Szinte azonnal jön a siker, teltházas koncertek és
minden nap új csajok szegélyezik a zenekar útját, viszont nem bírnak
megelégedni a helyi népszerűséggel, már a tévébe is be akarnak kerülni. De
mivel Béla ezt látszólag képtelen kilobbizni, a nagy áttörést jelentő, több
tízezres szabadtéri buli előtt elválnak útjaik - miután jól megruházzák…
Röviden ennyi a kultfilm története, melyben rendszerint felbukkannak híres
zenészek nagy mondatait és a beatkorszak népszerű költője, a Leples bitang megteremtője,
Allen Ginsberg is cameózik egyet. Talán nem túlzás, hogy már a körülmények is
annyira érdekesek, izgalmasak, hogy megérnének egy komplett regényt. Hovatovább
igaz, hogy - több alkalommal és mindent elmesélt róla, nyilatkozatai ismertek
az alkotással kapcsolatban -, Földes László nem szereti ezt a filmet, sőt magát
a címadó számot sem és sajnálja, hogy belement a megírásába. Szerinte hiányzik
a filmből a szeretet, a barátság, a szerelem és a zene szeretete is, ma pedig
már egyáltalán nem tud azonosulni a “Le kell menni kutyába!” elvvel. Az viszont
kétségtelen, hogy a Coloradóból Kopasz Kutyává váló együttes fiktív, de valós
helyzetekre (pl. csöves jelenség) reflektáló története is bizonyítja: a rock
örök és elpusztíthatatlan.
Visszatérve a zenei anyagra (a filmmel kapcsolatos további érdekességek és tények boncolgatását rábíznám a szakértőkre, történészekre): ahogy általában, úgy a Kopaszkutya esetében is eléggé furcsán, önellentmondásosan működött a cenzúra. Ezúttal elvileg nem számított a Táncdal- és Sanzonbizottság (továbbiakban: Sáncdalbizottság) véleménye, ezért a filmkészítők ki sem kérték azt, arra hivatkozva, hogy túl rövid idő telne el a megjelentetés és a bemutató között. Mivel azonban elsősorban mozgóképes alkotásról volt szó, a Művelődési Minisztérium fennhatósága alá tartozó Filmfőigazgatóság “mondta ki az áment” és ha ők úgy ítélték meg, hogy a filmben található zeneszámok helyénvalók, tulajdonképpen okafogyott a sáncdalbizottsági engedélyezés. Viszont az MHV lemezpolitikája - természetesen - nem így működött. A mozipremier közeledtével - engedve az idő szorításának -, Erdős Péterék felülvizsgálták a kiadás előtt álló dalcsokrot, melynek betiltásáról egyöntetű döntés született. (Ajánlom megcserélni az első és a második szótagot.) A “botfülű popcézár” keze pedig bizony odáig is elért, hogy a Corvin Moziba szervezett bemutatót megakadályozza, mondván, a betóduló, erőszakos fiatalok szétvernék a bútorzatot. Szerencsére a vidéki, illetve egyéb zártkörű, ne adj’ Isten pártfelügyelet alatt álló vetítések menetrendjébe már nem tudott belenyúlni…
A hivatalos filmzene 42 év elteltével, a GrundRecords - szokás szerint - áldozatos, sokrétű munkájának köszönhetően került helyre. Az őt megillető, kitüntetett és fontos helyre. Noha 1993-ban volt a Hungaroton/Mega kiadónak egy hevenyészett próbálkozása azt illetően, hogy a korabeli számokat eredeti formájukban jelentessék meg - a filmből kimaradt Bunkó vagyokkal együtt -, ez viszont csak félig-meddig sikerült. A dalcímeket, illetve zenekartagok listáját tartalmazó két oldalas borító mellé kaptunk egy Tabán-beli koncertfelvétellel kiegészített, sistergő hangú, utólagos javítások nélküli, fésületlen, ömlesztett valamit, ami inkább tűnt a szerzők engedélye nélküli sufni-munkának, mint korszakos, definitív anyagnak. Mindeddig tökéletesen kielégítette azok vágyait, akik előszeretettel hallgatják/hallgatták ezeket a dalokat, de (lássuk be) 2023-ra már eléggé elavultnak és kopottasnak tekinthető az ügy.
A Rozgonyi Péter által az r27 stúdióban végzett technikai korszerűsítésnek köszönhetően azonban végre eltűntek a felesleges és zavaró recsegések, a demo-szerű hangzás - ezek helyét telt, szinte tapintható hangkép vette át, mely azonnal visszarepít a film világába. Az első hallgatás közben abszolút úgy éreztem magam, mint mikor annak után felfedeztem a szerintem legmenőbb hazai rockfilmet. Mert le kell menni kutyába, indulnunk kell a Tobacco Roadról, búcsút intve Johnnynak, akit már vár Hollywood... És ha nem marad más, csak a farock, de falvédődön ez áll: az édes otthon visszavár, talán még segít egy illatos dal ami nem csak az enyém, de a tiéd és a miénk is. Gyerekként a Tetovált lány talán legtöbbet idézett sorát eképpen hallottam félre: "Szeretlek Erzsi, ha nem vagy János!" S teljesen evidensnek véltem. Akármennyire is tudtam kívülről a film jeleneteit, alig 10 évesen pedig az összes dal szövegét, ez jó ideig így ragadt meg.
De térjünk vissza a hanghordozókra, először is a CD-re: a '93-as verziótól eltérően utolsó trackként nem a címadó dal koncertfelvétele, hanem a Torta filmbéli, eltérő verziója szerepel. Ennek hatására hatalmas derű ült az arcomra, mert kapásból láttam is magam előtt a jelenetet. Az alapos ráncfelvarráson átesett artwork mondjuk sokkal szembetűnőbb, gyakorlatilag egy teljesen új kiadvánnyal lehet így dolgunk. A mellékelt füzetben (vinyl esetében betétlapon) az NFI által rendelkezésre bocsátott képanyag mellett - melynek köszönhetően megelevenednek a mozi jelenetei - szerepel Hobo bevezetője, illetve dallista, felsorolva a szerzőket és az előadókat, a végső kreditekből pedig megtudhatjuk azt is, mikor zajlottak az eredeti felvételek. A vinylre bónusz, azaz a Torta alternatív változata nélkül került ugyanez a kiugró minőségű hanganyag, de ebben az esetben azt hiszem, nem is érheti szó a ház elejét, hiszen ugyanúgy teljes értékű élményben lehet részünk. Emellett azt is elmondhatjuk, hogy - mint általában - csillogó fekete (avagy átlátszó füstös) lemezen mutatja meg igazán az erejét. A betétlapon szerepelnek a kordokumentum értékű fotók, Földes László sorai és a legfontosabb információk is, a két oldal matricája eltérő színű, hangzásuk azonban egyenletes színvonalú és összességében kiváló. Örök vesszőparipám a basszus, ami végre tökéletesen kidomborodik, megfelelőek az arányok, a koncertváltozat is szépen hozzáigazodik a többi számhoz. Rajongóknak, gyűjtőknek egyaránt kötelező darab, a korszak iránt érdeklődőknek pedig egyértelműen ajánlott, de szigorúan csak azután, ha már a film is megvolt. Mert az egy életérzés - időtálló és nem csak a múltbéli idők próbáját kiálló zenéjéről nem is beszélve.
S hogy melyik
dal a legemlékezetesebb számomra? Mivel annyira jól ismerem az anyagot, hogy
fejből fújom oda-vissza, ez egy igen fogós kérdés. Régebben leginkább a nyitány
után érkező bluesfeldolgozások fogtak meg, amik angol eredetijük mellett magyar
szöveggel is megszólalnak. Ha viszont ez nem ér, mindenképpen a már-már punkos
Farockra, a remek rímekkel operáló Édes otthonra vagy a többször emlegetett
Tortára voksolnék, elsősorban a benne szereplő párhuzamok miatt. De akárhogy is nézem, ezek egytől egyig mély, magas fokú empátiáról tanúskodó, hiteles és átélhető-érezhető szövegek, kifejezetten nehéz csak egy favoritot választani közülük. Mind a film,
mind pedig a zenéje nagyon sokat jelent a számomra, gyakorlatilag nem telik el
úgy év, hogy ne nézném meg, de mivel idén még nem volt meg, a CD és a vinyl
újbóli meghallgatása után garantáltan sort kerítek rá - másoknak is jó szívvel tudom ajánlani, hiszen kihagyhatatlan alkotás, több szempontból is. A
soundtrackje pedig kétségtelenül az egyik legjobb hazai rockalbum a P. Mobil Első nagylemeze és a Beatrice '78-'88 című duplája mellett. (Vitatkozni lehet, csak nem érdemes.)
Köszönjük a hangfelvételt/kiadvány(oka)t a GrundRecordsnak! :)
A témában általam hasznosnak tartott, írásomhoz inspirációs forrásként használt oldalak, könyvek, adatbázisok:
- 41 év elteltével is veszett jól szól a Kopaszkutya - port.hu
- A Kopaszkutya a Filmio adatbázisában
- Kopaszkutya az Alapfilmek között
- Csatári Bence szokás szerint kiváló írása a filmről
- Földes László: Hobo Sapiens (Cartaphilus, 2007)
- Földes László: Térdig a szarban, fülig a szeretetben (H-Blues Kft., 2022)
- Csatári Bence: Az ész a fontos, nem a haj - a Kádár-rendszer könnyűzenei politikája (Jaffa Kiadó, 2015)
- Csatári Bence - Poós Zoltán: Azok a régi csibészek (Jaffa, 2016)
- Csatári Bence: Nekem írod a dalt (Jaffa, 2017)
- Rozsonits Tamás: Az út vadabb felén (EMI, 2008)